donderdag 16 september 2021

Buurtverhalen (11): Of ik iemand besteld had

Het is alweer een tijdje geleden.

Het was laat. Erg laat, en ik sliep. Of bijna. Of ik las een boek, zoiets. In ieder geval lag ik in bed, toen de bel ging. Ik schrok. Niet vanwege het slechte geweten dat ik ongetwijfeld had, maar vanwege het wonderlijke tijdstip, en het vermoeden dat het slecht nieuws zou kunnen betekenen. De brandweer. De politie. Een buurmens in de problemen. Een ouder die de weg kwijt was. Zoiets.
Ik schoot iets aan, hobbelde de gang door, en snelde naar de deur.

Een vaag type, met daarachter een fris jong ding in onfrisse kleren.

Of ik iemand besteld had.

‘Eh? Nee!’

Of ik haar niet besteld had. Hij wees naar het meisje. Ik zag haar niet zo goed, maar ze leek me te jong. Te mooi. Te luchtig gekleed. Te somber kijkend.

‘Eh? Nee.’

Of ik dat wel heel erg zeker wist.

Hier moest ik toch echt even twijfelen. Ik wist het heel erg zeker, maar dat leek me niet het belangrijkste deel van zijn vraag. Het ging er meer om of ik handel met hem wilde doen, onder dreiging van iets waar niet expliciet mee gedreigd werd.
Ik keek nog eens, en kon me voorstellen dat ik haar, als ik veel jonger was, misschien wel beter zou willen leren kennen, maar om de dooie dood niet onder deze omstandigheden, nu, als onderdeel van een zakelijke afspraak.

‘Ja. Ik weet het zeker.’

Dan was er vast en zeker een vergissing in het spel.

‘Vast en zeker.’

De man wenste me een goede nacht, verder. De jongedame keek me nog even aan.

Het werd een rusteloze nacht, met nare gedachten, vreemde dromen, en het gevoel dat ik meer had moeten doen. Maar wat? En hoe?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten