vrijdag 20 juni 2014

Pathetisch lied #1 : Nietsziende ogen



Daar zit je op je stoel

Stijf in rug en ziel

Je ogen staan strak

               Naar voren, naar boven

Ze lijken niets te zien



Een traan bloeit in een ooghoek

               Onbewust, wellicht

Het vocht warrelt, trilt,

glijdt omlaag

En groeit weer aan

               In twee ogen nu



Je verdwijnt erin,

Je ziet plakjes verleden in de druppels en schudt je hoofd

Nee! Nee! Weg met die schimmen, weg met dat vocht

Maar je wilt het ook niet missen, je kunt ook niet zonder

Je voelt iets, meer dan niets



Je knijpt jezelf in je armen, je roept het op

Je zwemt in de pijn van het verloren verleden

               In een poel zonder begin en eind

Je wilt je onderdompelen in iets

Dat je niet meer kent

Je herinnering schiet tekort, blijft steken bij vandaag, bij gisteren misschien

Alles daarvoor een vlaag, een vlekje een besef van verlies en verdriet



Daar zit je op je stoel

Stijf in rug en ziel

Je ogen staan strak

               Naar voren, naar boven

Ze lijken niets te zien



Maar ik zie je,

Zoals je bent en was

Niet wilde worden

Ik zie zoals je vocht, rende, redderde

De maker van mensen

De drager van een heden

Ik zie je door mijn eigen tranen heen

Ga voor je staan, wil je beeld vullen



Maar daar zit je op je stoel

Stijf in rug en ziel

Je ogen staan strak

               Naar voren, naar boven

Ze zien me niet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten